Tuesday, January 3, 2012

CINTA SEKUNTUM BUNGA

PART 5 HARAPAN

Aishah melihat jam tangannya.Masih ada 20 minit sebelum sesi persekolahan dimulakan.Aishah menempatkan basikalnya di parkir basikal.Aishah berjalan perlahan menuju ke kelas.

"AISHAHH!!"

Aishah berpusing.Fatin menghampirinya.Fatin menghulurkan sandwich kepadanya.

"Thanks.."
"Aishah...saya tak percaya awak tampar Akim semalam....tapi awak bertuah sebab dicium oleh Arif Akim kan?"
"NO!!Tahu tak dia dah curi my first kiss!!Arghh..."
"Come on Aishah...you're lucky..."
"Fatin...sorry tapi saya benci dia!"

Aishah mempercepatkan langkah ke kelas.

**********************************************

"Hai Aishah..."

Aishah tersedak melihat orang di hadapannya.Air kosong segera diminumnya.

"Sorry kalau saya mengejutkan awak.."
"Apa kau nak Akim?"tanya Aishah.
"Owh senang je...kau kena jadi girlfriend aku...."

Semua orang yang sedang makan di kantin terkejut.

"KAU GILA?"
"Tak...aku serius..."
"No waylah Akim..."
"Aku tak kisah kau nak cakap apa tapi yang pasti kita couple!"

Akim menghadiahkan ciuman di dahi Aishah lalu beredar.

"ARGHHHHHH!!!"

********************************************

Aril mengetuk pintu bilik muzik itu.Pintu dibuka.Kelihatan Marsha sedang bermain piano.

"Marsha..."
"Owh...Aril...baguslah awak di sini....saya ada benda nak cakap dengan awak..."
"Saya dah tahu...awak akan ke Paris kan?"
"Macam mana awak tahu?"
"Kenapa awak nak pergi lagi?Awak nak saya tunggu sampai bila?"
"Aril...saya nak kejar cita-cia saya.."
"Dengan menghancurkan hati saya?"
"Aril....saya..."
"Awak tahu saya cintakan awak kan?"

Marsha terdiam.

"Maaf...saya terpaksa pergi..."

Aril tanpa diduga terus memeluk Marsha.

"Marsha...saya tak nak kehilangan awak lagi...."

Aishah yang berada di luar melihat segala yang terjadi.Air mata perlahan menitis di pipinya.

******************************************

Aishah duduk menghadap laut.Hatinya sedih.Harapan untuk memiliki Aril pudar.Aishah menangis sepuasnya.

"Awak nak tisu?"

Aishah terkejut melihat Akim duduk di sebelahnya.

"Apa awak..."
"Kan tadi saya suruh awak tunggu saya di dewan?Mana awak pergi?"
"Siapa peduli dengan awak.."
"Awak memang benci saya kan?"tanya Akim.
"Benci giler!"
"Saya tak kisah...awak sedih sebab Aril cinta Marsha?"

Aishah membulatkan matanya.

"Mana awak tahu?"
"Saya boleh lihat dari mata awak..sebab tu saya nak awak jadi kekasih saya supaya awak dapat lupakan Aril....sweet tak saya?"
"Akim,tapi saya suka dia..."

Aishah menangis lagi.

"Awak jangan risau...saya ada..."

Akim dengan segera memeluk Aishah.Biarlah kesedihan itu dilepaskan kepadanya.

*****************************************

Liyana mengunci kedai makan dengan segera kerana hujan lebat.Dia perlu sampai ke rumah dengan segera.

"Redah jelah hujan ini..."

Tangan Liyana ditarik dengan tiba-tiba.

"Hai awak...jom share payung...."
"KAU LAGI!"
"Liyana....come on...jangan berhujan nanti demam..."

Kamal mendekatkan diri ke arah Liyana dengan membawa payung.

"Stay away from me.."

Liyana menolak Kamal malangnya payung terlepas dari tangan Kamal.Mereka sama-sama berhujan.

"Oh...look...saya dah basah dah ni..."
"Siapa suruh awak terhegeh ke sini..."
"Saya just nak buat baik tolong payungkan awak..."kata Kamal.

Tiba-tiba guruh berdentum.Liyana yang penakut terus mendakap Kamal.Mereka bertentang mata buat seketika.

"Sorry..."kata Liyana lalu meleraikan dakapan Kamal.
"Jom saya hantar awak balik..."
"Takpe saya balik sendiri..."
"Ahhh...jangan degil...."

Kamal tanpa menunggu jawapan terus menarik Liyana ke dalam keretanya dan memecut ke rumah Liyana.

*****************************************

"Saya akan ke Paris bersama Marsha..."

Jantung Aishah bagai nak pecah mendengar kata-kata Aril.

"Bila?'
"Malam ni.."
"Okay...good luck..."
"Thanks sebab banyak bagi dorongan...."
"You're welcome.."
"Saya pergi dulu...jumpa lagi..."

Aril memeluk Aishah lalu beredar.Aishah masih di situ.Air mata mula jatuh berguguran.Aishah hampir rebah namun sempat dasambut sesorang lalu didakapnya Aishah dengan erat.

"Jangan menangis untuk dia..."

No comments: